Bir ürün segmentasyonu olarak GDO

GDO meselesini türlü boyuttan tartışabiliriz. Ama ben yumurtadan girip Ulrich Beck’e bağlayan bir hat üzerinde yürüyeceğim. Kısaca tabii… Yumurta meselesi şu. Malum free range yumurtalar var. Hani şu özgürce gezen tavukların yumurtladığı yumurtalar. Diğerleri gibi bütün gün oturmuyor bu tavuklar. Böyle olunca o yumurtaların daha farklı, daha lezzetli oldukları söyleniyor. Dolayısıyla diğerlerinden daha pahalılar. Tıpkı, Şişli’de bulunan organik pazarındaki meyve sebzeler gibi… Bu fiyat farkı içinde bulunduğumuz oyunun yeni ‘business’larından biri. İstanbul’da sosyetik alışveriş merkezi Kanyon’da kurulan organik pazar da bu business’ın ufak bir göstergesi sadece. Bu business klasik iktisadın o meşum argümanına dayanıyor. “Kıt kaynaklar, sonsuz ihtiyaçlar…” Öyle olunca daha çok insanı doyurabilmek için genetiği değiştirilmiş organizmalara ihtiyaç olduğu söyleniyor. Ama free range yumurtaların gösterdiği gibi GDO’ları parası olmayanlar yiyor. Kanyon’a gidemeyenler, Şişli’de bir kilo domatese 7-10 lira veremeyenler… GDO tek başına bir ürün segmentasyonu olarak sunuluyor. Organik etiketli fahiş bir ürün segmenti yaratılıyor. Sonra da “Kaynaklar kıt, ona göre” diye parmak sallanıyor. Alman sosyolog Ulrich Beck, Türkçe’ye yeni çevrilen en önemli eseri “Risk Toplumu, Başka Bir Modernliğe Doğru” kitabında biçimlendirdiği bakışında “Yoksulluk hiyerarşik, hava kirliliği demokratik”tir diyor. Modern sonrası toplumun riskini bu şekilde tanımlıyor. Tıpkı kaynakların azalmasının demokratikleşmesi gibi. Yani kaynakların kıtlığından tüm insanlar muzdarip olacakmış gibi. Halbuki Beck’in dediği gibi esas riskler sınıflar ötesi değil. Halen sınıf temelli… Establishment’ın yeni business’ları yumurtalar da bunu gösteriyor.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s